Volgens de leaker KeplerL2 is AMD van plan om aanzienlijke verbeteringen in per-CU (Compute Unit) prestaties te bereiken met zijn aankomende UDNA GPU-architectuur. De leaker voorspelt een verdubbeling van zowel AI- als rasterprestaties, samen met een winst van ongeveer 20% in rasterprestaties.
Met UDNA investeert AMD verder in AI en ray tracing technologieën. De onlangs gelanceerde RDNA 4 GPU's van AMD laten al aanzienlijke verbeteringen zien in ray tracing en AI-mogelijkheden, en AMD is van plan om dit pad voort te zetten met UDNA.
AMD's aankomende UDNA grafische architectuur zal worden gebruikt in de volgende generatie consoles van Microsoft en Sony. De huidige Xbox- en PlayStation-consoles maken gebruik van AMD's RDNA 2 grafische architectuur. De overgang naar UDNA biedt Microsoft en Sony drie generaties aan architecturale vooruitgang om een "volgende generatie" console-ervaring te creëren. Deze nieuwe systemen zullen profiteren van AI-verbeteringen, krachtige ray tracing-functies en geoptimaliseerde rasterisatieprestaties.
In een toelichting aan commenters gaf KeplerL2 aan dat de claim van een 2x toename in ray tracing-prestaties niet betekent dat de prestaties van games met ray tracing zullen worden verdubbeld. In plaats daarvan zal AMD's verbetering van de ray tracingprestaties de frametijden van de ray tracingsegmenten in een game verkorten. In wezen is deze aanpassing bedoeld om de prestatiehit aanzienlijk te verminderen wanneer ray tracing-effecten zijn ingeschakeld.
2x RT perf betekent niet dat de FPS wordt verdubbeld, het betekent dat het RT-gedeelte van een frametime wordt gehalveerd.
- Kepler (@Kepler_L2) 22 juni 2025
Op vergelijkbare wijze zullen de verbeteringen die AMD aanbrengt in AI-prestaties de prestatielast van AI-gerelateerde functies in games minimaliseren. Een voorbeeld hiervan is de verminderde prestatie-overhead voor AMD's FSR 4 AI upscaler, waardoor deze efficiënter wordt.
AMD concentreert zich op het leveren van de nodige ray tracing en AI-mogelijkheden om de volgende generatie game-ervaringen mogelijk te maken. AMD wil echter ook de rasterprestaties niet verwaarlozen met UDNA. Opnieuw is AMD van plan om de per-CU-prestaties van zijn grafische architectuur te verbeteren. Als AMD dit kan combineren met high-end GPU-modellen die meer CU's bevatten, hebben de aankomende GPU-ontwerpen van AMD het potentieel om te concurreren met Nvidia in de high-end GPU-sector.
Desondanks is de Radeon RX 9070 op dit moment de beste keuze voor wie optimale prestaties wil bij 4K gaming en veeleisende creatieve taken. Gebruik onze prijsvergelijkingstool om vandaag nog de beste prijzen voor de Radeon RX 9070 GPU te vinden.