Nvidia's Neural Texture Compression verlicht VRAM-zorgen

Nvidia lost VRAM-zorgen op met Neural Texture Compression

Onlangs onderzocht @opinali op Twitter/X de effecten van Nvidia's Neural Texture Compression-technologie (demo hier beschikbaar) in combinatie met DirectX Raytracing 1.2's (DXR 1.2) Cooperative Vectors-functie.

Met Cooperative Vectors kunnen ontwikkelaars AI-taken opnemen in de realtime renderworkflow. Deze functie stelt ontwikkelaars in staat om gebruik te maken van hardwareversnelde vector- en matrixbewerkingen, waardoor innovatief gebruik van AI binnen traditionele gaming workloads wordt aangemoedigd.

Door gebruik te maken van Neural Texture Compression (NTC) is het mogelijk om de grootte van texturen met bijna 90% te verminderen. Dit verlaagt de geheugenvereisten voor games drastisch, waardoor meer complexe beelden kunnen worden verwerkt op hardware met minder VRAM. Met de functie Cooperative Vectors van DXR 1.2 kunnen de AI-capaciteiten van verschillende GPU-architecturen worden gebruikt om deze resultaten te bereiken. Dit betekent dat Neural Texture Compression niet exclusief zal zijn voor Nvidia, wat uitstekend nieuws is voor alle PC-gamers.

Volgens @opinali kunnen texturen 50-70% van het VRAM-verbruik van een game uitmaken. Dit geeft aan dat AI-hardware high-end game-ervaringen zou kunnen verbeteren op grafische kaarten met beperkt VRAM. Het is echter belangrijk om op te merken dat dit het VRAM-verbruik van huidige games niet zal verminderen en dat veel moderne titels moeite hebben om optimaal te presteren op grafische kaarten met 8 GB geheugen.

Samengevat is Neural Texture Compression een intrigerende vooruitgang. Het heeft een aanzienlijk potentieel om het gamelandschap te veranderen. Bovendien kunnen ontwikkelaars hierdoor meer bereiken met minder. Bovendien kan deze technologie ook helpen om de downloadgrootte van games te verkleinen, waardoor waardevolle SSD-ruimte wordt bespaard. Vergeet niet dat deze technologie zal worden geïmplementeerd in toekomstige pc's en consoles, wat betekent dat de wijdverspreide toepassing slechts een kwestie van tijd is.

En vergeet zoals altijd niet om onze prijsvergelijker te gebruiken om de beste deals te vinden voor de games waar je het meest naar uitkijkt.

manhkbrady

manhkbrady

751 Artikel

Deeltijdschrijver, fulltime Tetris-min-maxing speler. Wist je dat ritmespellen een vorm van menselijke benchmarking zijn?

Discord Invite
Ontvang de beste deals en kortingscodes voor gamers

Abonneer je op onze DLCompare-nieuwsbrief