Indie-ontwikkelaar Poncle heeft officieel Vampire Crawlers aangekondigd, een zelfstandige spin-off van zijn doorbraakhit Vampire Survivors. De game werd onlangs onthuld tijdens de Xbox Partner Preview en zal begin tot midden 2026 worden gelanceerd op een groot aantal platforms, waaronder pc, PlayStation 5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch en mobiele apparaten.
De originele Vampire Survivors werd een wereldwijd fenomeen dankzij de automatische aanval, horde-overleving formule, Vampire Crawlers markeert een moedige verschuiving naar nieuw terrein. Dit deel transformeert de vertrouwde pixel-art chaos van de franchise in een beurtgebaseerde roguelite deckbuilder, die strategisch kaartspel combineert met kerkerverkenning in de eerste persoon. Volgens Poncle-oprichter Luca Galante is het doel om de kenmerkende krachtescalatie van de serie te behouden en spelers tegelijkertijd de vrijheid te geven om "langzaam en bedachtzaam of extreem snel" te spelen, afhankelijk van hun voorkeurstempo.
Centraal in de ervaring staat een kaartgestuurd gevechtssysteem. Elke beurt moeten spelers kaarten uitspelen in toenemende mana-volgorde, waardoor lange en steeds destructievere ketens ontstaan. Met speciale 'wilde' kaarten kun je de combo's nog verder uitbreiden, waardoor je buitensporige stapels van meerdere kaarten kunt maken - soms wel tientallen acties diep. Naarmate spelers verder komen, ontgrendelen ze nieuwe kaarten, ontdekken ze schatten, versterken ze hun wapens en roepen ze zelfs extra bondgenoten op om synergieën in gang te zetten die de spelsystemen opzettelijk tot het uiterste drijven.
Het verkennen van kerkers is een ander belangrijk verschil met het originele spel. Vampire Crawlers bevat doolhofachtige omgevingen met muren, verborgen kamers, begraven vloeren en geheime gebieden om te ontdekken. Spelers kunnen in schatkluizen struikelen, met een schop door de aarde afdalen of zich zelfs een weg graven naar kerkers in de lucht die in de wolken hangen. Poncle beschrijft de ervaring als een moderne draai aan de klassieke "blobber" RPG's uit de jaren 1980, maar dan volledig aangedreven door kaartinteracties in plaats van traditionele richtingbewegingen.
De spin-off breidt ook de zakelijke voetafdruk van de franchise uit. Het spel zal beschikbaar zijn op alle grote verkooppunten, met een day-one release op Xbox Game Pass Ultimate en PC Game Pass, zodat het vanaf het begin breed toegankelijk is. Poncle neemt zowel de ontwikkeling als de uitgave voor zijn rekening en zet daarmee de hands-on aanpak voort die het bedrijf met de oorspronkelijke Vampire Survivors hanteerde.
De kritieken en de community hebben al enthousiast gereageerd. De eerste previews benadrukken de absurd inventieve mechanica van het spel, de speelse toon en de niet aflatende inzet voor de "escalerende waanzin" die fans van Vampire Survivors verwachten. Veel critici hebben erop gewezen dat, hoewel Vampire Crawlers qua structuur aanzienlijk afwijkt, het de energie en charme behoudt die het zogenaamde "VampSurv-achtige" genre hebben helpen aanwakkeren.
Met zijn genreoverstijgende ontwerp, brede beschikbaarheid op platforms en ambitieuze nieuwe systemen heeft Vampire Crawlers alle elementen in zich om Poncle's volgende doorbraak te worden. Voor veteranen van de originele game is het een frisse en verrassende evolutie van de formule; voor nieuwe spelers is het een stijlvolle en toegankelijke instap in een van de meest invloedrijke indie-universums van het decennium. Als je het eerste spel nog niet hebt ontdekt, raden we je natuurlijk aan onze prijsvergelijker te bezoeken om de beste deals te vinden voor Vampire Survivors en de uitbreidingen Legacy of the Moonspell, Tides of the Foscari en Emergency Meeting.