In het huidige gamelandschap wordt elke duistere, stijlvolle actiegame met uithoudingsvermogenbalken en grote eindbazen vaak bestempeld als "Soulslike". Dat is geen verrassing, want de Dark Souls en Elden Ring vanromSoftware hebben een genrebepalend pad geëffend dat ontwikkelaars over de hele wereld heeft geïnspireerd. Maar deze trend heeft ook geleid tot een stortvloed aan vergelijkingen die soms voorbijgaan aan de unieke identiteit van elke game. Phantom Blade Zero is de nieuwste titel die zich tegen deze trend verzet.
Phantom Blade Zero, ontwikkeld door S-Game, heeft de aandacht getrokken vanwege het snelle, filmische zwaardvechten en de ingewikkelde, op martial arts geïnspireerde animatie. Vroege trailers toonden intense melee gevechten en stemmige omgevingen die natuurlijk vergelijkingen trokken met de Souls-formule. Volgens Soulframe Liang, CEO van S-Game, vertellen die vergelijkingen echter niet het hele verhaal.
In een recente post op het sociale mediaplatform X (voorheen Twitter) verklaarde Liang dat de game "noch een Souls-achtige, noch een traditionele actiegame" is, met als doel een eigen identiteit te smeden binnen wat zij het genre "Wuxia Action Game noemen.
Dus wat is Phantom Blade Zero?
- Phantom Blade Zero (@pbzero_official) 23 juni 2025
Een ontwikkelaarsbrief van Soulframe - CEO van S-GAME, maker van Phantom Blade Zero pic.twitter.com/kVTvFE4quv
Liang merkt op dat na het tonen van de gameplay, sommige kijkers het spel vergeleken met hack-and-slash games zoals Devil May Cry of Ninja Gaiden-een teken dat de stijl zich verzet tegen eenvoudige categorisering. In plaats van netjes in een hokje te passen, lijkt Phantom Blade Zero elementen uit meerdere genres te lenen, waarbij vloeiende animatie, snelle actie en RPG-mechanieken worden gemengd.
Dit streven naar uniciteit weerspiegelt recente hits als Lies of P, dat de Souls-formule verrijkt met een verdraaid Pinokkio-verhaal en mechanische aanpassingen, of Black Myth: Wukong, dat put uit de Chinese mythologie en tegelijkertijd supersnelle actie levert waarmee het zich onderscheidt van zijn tegenhangers. Hoewel deze games allemaal gebruikmaken van de uitdaging en het ritme waar fans zo van houden in Soulslikes, slaan ze ook andere wegen in met originele omgevingen, mechanica en verhalen.
Hoewel er nog geen releasedatum is voor Phantom Blade Zero, groeit de verwachting. Als we afgaan op de eerste beelden en de intenties van de ontwikkelaar, zou dit wel eens een van de weinige games kunnen zijn die zelfverzekerd buiten de schaduw van de reuzen treedt en zijn eigen naam in het actiegenre zet. Als je geïnteresseerd bent in de game, gebruik dan onze prijsvergelijker voor de beste prijs voor Phantom Blade Zero.