Konami en NeoBards Entertainment hebben een grote update uitgebracht voor Silent Hill f die de balans tussen sfeer en uitdaging in de game verbetert. Patch 1.10, nu beschikbaar op alle platforms, voegt een gloednieuwe "Casual"-moeilijkheidsinstelling toe, een functie om New Game Plus over te slaan en een reeks subtiele aanpassingen aan de gameplay die de ervaring samen soepeler en toegankelijker maken, zonder de kenmerkende angst weg te nemen.
De belangrijkste toevoeging, de Casual Action Difficulty, is ontworpen voor spelers die de spookachtige wereld van Silent Hill f willen verkennen zonder de constante stress van de straffe overlevingsmechanismen. Gevechten zijn vergevingsgezinder, het uithoudingsvermogen wordt sneller hersteld en vijanden vormen minder een bedreiging, zodat spelers zich kunnen richten op het ontrafelen van het mysterie van de game in plaats van te vechten voor elke ademteug.
De casual modus kan vanaf het begin worden gekozen of na herhaalde Game Overs op moeilijkere instellingen worden ingeschakeld, zodat spelers hun eigen balans tussen angst en frustratie kunnen vinden. Het is een kleine, maar betekenisvolle verandering die Silent Hill f toegankelijk maakt voor een breder publiek, inclusief degenen die de serie eerder van een afstand hebben bewonderd.
Voor degenen die het spel opnieuw willen spelen, biedt de nieuwe functie voor overslaan in New Game Plus een manier om snel vooruit te spoelen door de eerste delen. Na het oplossen van de muurpuzzel en het bereiken van de mijlpaal "Ga door de deur", kunnen spelers er nu voor kiezen om direct over te slaan naar het moment waarop hoofdpersoon Hinako voor de tweede keer ontwaakt in de gang van de Dark Shrine.
Deze optie houdt het herspelen snel en gefocust, vooral voor voltooiers die verschillende eindes najagen. Het overslaan schakelt echter wel verschillende prestaties uit, waaronder "Thankful to Be Here", "Grateful for a Worthy Foe" en "Clear Skies", en spelers kunnen geen items verzamelen uit overgeslagen delen. Het is een handige tijdsbesparing, maar wel een die je het beste kunt gebruiken na je eerste volledige spelervaring.
Naast deze nieuwe functies brengt update 1.10 een groot aantal verbeteringen op het gebied van gameplay en uiterlijk met zich mee. Hinako's uithoudingsvermogen herstelt nu sneller, de dichtheid van de vijanden in verschillende gebieden is verminderd en spelers in het speltype Hard zullen merken dat de inkomende schade enigszins is aangepast voor de eerlijkheid. Console-spelers kunnen bewegingsonscherpte nu ook inschakelen, een kleine maar gewaardeerde verandering die spelers meer controle geeft over het visuele gevoel van de game.
De patch biedt ook uitgebreide bugfixes, waarmee problemen met het gedrag van vijanden, automatisch opslaan en glitches in cutscènes worden opgelost. Het is een uitgebreide update die de prestaties verbetert zonder de horror te verzachten.
Silent Hill f was bij de introductie een succes vanwege de ijzingwekkende sfeer en de diepgang van het verhaal, maar sommige spelers vonden het tempo en de moeilijkheidsgraad intimiderend. Met Patch 1.10 lijkt Konami die drempel te willen verlagen, zodat meer spelers de kans krijgen om de verontrustende schoonheid in het hart van de game te ervaren.
De update doet geen concessies aan wat Silent Hill f effectief maakt, maar maakt die ervaring simpelweg beter aanpasbaar en zorgt ervoor dat de mist net zo dik aanvoelt als altijd, maar het pad er doorheen is nu iets makkelijker te volgen. Ga gerust naar onze prijsvergelijker voor de beste aanbiedingen voor Silent Hill f digitale codes als je de game nog niet hebt.
Beste prijzen voor SILENT HILL f