De strategische diepgang van Anno 117: Pax Romana

Verkennen de oude wereld van Anno 117: Pax Romana

De wereld van Anno 117: Pax Romana nodigt spelers uit om in een van de meest iconische periodes van de menselijke geschiedenis te stappen - het hoogtepunt van het Romeinse Rijk. De game speelt zich af in het jaar 117 na Christus, tijdens het tijdperk dat bekend staat als de Pax Romana, en laat de fragiele balans tussen welvaart en macht zien die deze tijd kenmerkte. Spelers kruipen in de huid van een Romeinse gouverneur die de provincies in het uitgestrekte rijk moet ontwikkelen en beheren. De ervaring begint met een betekenisvolle keuze tussen twee regio's: het beschaafde hart van Latium of het ongetemde land van Albion, waar Keltische tradities en ruige landschappen je gezag uitdagen. Elke locatie biedt een andere toon en een ander spelritme, en benadrukt hoe cultuur en geografie het pad van de beschaving vormen.

In de kern blijft Anno 117: Pax Romana trouw aan de essentie van de Anno-reeks - een mix van steden bouwen, grondstoffenbeheer en economische strategie - terwijl het nieuwe lagen van diepgang introduceert. Spelers moeten handel, infrastructuur en burgertevredenheid in balans brengen terwijl ze hun nederzettingen uitbreiden over het hele rijk. Nieuwe mechanismen maken diagonaal bouwen en meer organische stadsindelingen mogelijk, en gaan verder dan de traditionele op rasters gebaseerde systemen van eerdere delen. De plaatsing van gebouwen heeft nu tastbare effecten op de productiviteit, terwijl invloedszones en omgevingsfactoren strategische complexiteit toevoegen. Naast architectuur speelt culturele ontwikkeling een belangrijke rol. Gouverneurs kunnen nu beslissen of ze de Romeinse discipline omarmen of de gewoonten van de lokale bevolking integreren, waardoor een rijker verhaal over bestuur en identiteit ontstaat.

 

 

Vormgeven aan de beschaving op het hoogtepunt van de macht van Rome

Verwacht een meeslepende ervaring met ingewikkelde systemen die geduld en vooruitziendheid belonen. De game moedigt zorgvuldige stadsplanning en doordachte progressie aan in plaats van snelle expansie. De toon weerspiegelt die van Anno 1800, dat industriële ambitie in evenwicht bracht met de menselijke verhalen achter stedelijke groei. Anno 117 onderscheidt zich echter door de uitdaging in de oudheid te plaatsen, waar politiek, religie en cultuur op een meer organische manier met elkaar verweven zijn. Elke provincie vertelt zijn eigen verhaal door middel van de architectuur, economie en mensen onder jouw heerschappij, waardoor elke beslissing voelt als een klein hoofdstuk in het grote verhaal van Rome.

Voor spelers die houden van de kalme voldoening van het zien evolueren van een samenleving, belooft Anno 117: Pax Romana een verfijnde en sfeervolle reis. De gedetailleerde omgevingen, van marmeren fora tot Keltische heuvelforten, geven zowel de grootsheid als de kwetsbaarheid van een rijk weer. Terwijl steden verrijzen, handelsroutes floreren en bevolkingen opbloeien, wordt het spel niet alleen een test voor het management, maar ook een meditatie over de beschaving zelf - hoe macht wordt opgebouwd en hoe vrede wordt gehandhaafd. Gebruik onze prijsvergelijker om de beste prijzen te vinden voor Anno 117: Pax Romana.

AlexP

AlexP

343 Artikel

Gepassioneerde gamer wiens eerste herinnering het spelen van games zoals Doom en Warcraft is, uitgegroeid tot een professionele World of Warcraft-streamer en nu gepassioneerd over alles wat met games te maken heeft.

Beste prijzen voor Anno 117 Pax Romana

Nachos
3 dec 2025 20:12 on dlcompare.fr
Anno 117 offre une approche originale du city-builder en plaçant la culture et l’histoire au cœur de la gestion. Les choix politiques et culturels influencent directement la dynamique de chaque cité : imposer la discipline romaine ou respecter les traditions locales modifie la stabilité et le développement des provinces. Le jeu combine habilement construction, gestion des ressources et planification stratégique, tout en intégrant des éléments historiques. La liberté de construction, la profondeur des mécanismes et la cohérence historique font d’Anno 117 une expérience de gestion ambitieuse et réfléchie. Enfin, même si la construction est déjà bien pensée, quelques options architecturales supplémentaires (styles régionaux, monuments uniques, routes plus variées) permettraient de personnaliser encore davantage nos cités. Dans l’ensemble, le jeu reste en dessous de la version finale d'anno 1800 mais le potentiel est là , à voir ce que blue byte nous réserve pour la suite
Anno 117 biedt een originele benadering van het bouwen van steden, waarbij cultuur en geschiedenis centraal staan. Politieke en culturele keuzes beïnvloeden direct de dynamiek van elke stad: het opleggen van Romeinse discipline of het respecteren van lokale tradities beïnvloedt de stabiliteit en ontwikkeling van provincies. Het spel combineert vakkundig bouwen, grondstoffenbeheer en strategische planning, terwijl het ook historische elementen bevat. De vrijheid van bouwen, de diepte van de mechanica en de historische samenhang maken Anno 117 tot een ambitieuze en doordachte managementervaring. Tot slot, ook al is de bouw al goed doordacht, een paar extra architectonische opties (regionale stijlen, unieke monumenten, meer gevarieerde wegen) zouden het mogelijk maken om onze steden nog persoonlijker te maken. Over het geheel genomen schiet het spel tekort ten opzichte van de uiteindelijke versie van anno 1800, maar het potentieel is aanwezig, dus het valt nog te bezien wat blue byte hierna voor ons in petto heeft.
gennyshark
2 dec 2025 15:10 on dlcompare.com
Ubisoft Mainz builds a mature, stable, and surprisingly accessible city builder. A digital Rome that prioritizes harmony over conquest, refined in form and solid in substance, without pushing the boundaries of tradition. The new installment developed by Ubisoft Mainz marks a turning point for the series: it abandons the industrial rush of Anno 1800 to take the player to the heart of the Roman Empire, where the challenge is no longer to conquer new territories, but to maintain prosperity, balance, and political consensus in a now mature world. It's a transformation that redefines the very concept of historical management, shifting the focus from progress to government responsibility.
Ubisoft Mainz bouwt een volwassen, stabiele en verrassend toegankelijke city builder. Een digitaal Rome dat harmonie boven verovering verkiest, verfijnd qua vorm en solide qua inhoud, zonder de grenzen van de traditie te verleggen. Het nieuwe deel, ontwikkeld door Ubisoft Mainz, markeert een keerpunt voor de serie: het verlaat de industriële stormloop van Anno 1800 om de speler mee te nemen naar het hart van het Romeinse Rijk, waar de uitdaging niet langer het veroveren van nieuwe gebieden is, maar het behouden van welvaart, evenwicht en politieke consensus in een nu volwassen wereld. Het is een transformatie die het concept van historisch management herdefinieert en de focus verlegt van vooruitgang naar overheidsverantwoordelijkheid.
Gamer2021
2 dec 2025 04:15 on dlcompare.fr
Anno 117 réussit à mêler charme historique, gestion et accessibilité. Pour un fan de city-builder ou de gestion/stratégie, c’est un bon choix surtout si vous êtes prêt à accepter ses compromis. En revanche, si vous attendez un contenu long, profond et très travaillé, le jeu risque de te sembler un peu léger.
Anno 117 combineert met succes historische charme, management en toegankelijkheid. Voor fans van stedenbouw of management/strategie is het een goede keuze, vooral als je bereid bent om de compromissen te accepteren. Aan de andere kant, als je lange, diepgaande, zeer gepolijste content verwacht, kan het spel een beetje lichtgewicht overkomen.
kelet
1 dec 2025 19:29 on dlcompare.es
La ambientación me ha terminado de vender el juego. Foros de mármol, castros celtas, rutas comerciales por un Imperio en su máximo esplendor… se nota que el mundo está construido para que te lo creas. Me gusta que no sea solo “Roma guapa y ya”, sino que también hable de la fragilidad del Imperio, del equilibrio entre prosperidad y poder. Poder gestionar esa tensión desde la perspectiva de un gobernador y ver cómo mis decisiones afectan a la estabilidad de la provincia me parece de lo más atractivo.
De setting heeft me overtuigd van het spel. Marmeren fora, Keltische forten, handelsroutes door een rijk op het hoogtepunt van zijn pracht en praal... je kunt zien dat de wereld is gebouwd om je dat te laten geloven. Ik vind het leuk dat het niet alleen maar "Rome is mooi en dat is het" is, maar dat het ook gaat over de kwetsbaarheid van het rijk, de balans tussen welvaart en macht. Om dat spanningsveld te kunnen managen vanuit het perspectief van een gouverneur en te zien hoe mijn beslissingen de stabiliteit van de provincie beïnvloeden, spreekt me erg aan.
SantCal
1 dec 2025 14:20 on dlcompare.es
Me tranquiliza ver que el juego parece apostar por la progresión pausada y meditada, no por la expansión loca sin control. La noticia habla de una experiencia que recompensa la paciencia y la previsión, y eso es exactamente lo que quiero: sentarme, planificar rutas comerciales, ajustar la producción y ver cómo poco a poco mis ciudades pasan de ser pequeños asentamientos a centros de poder. Que se compare el tono con Anno 1800, pero en la Antigüedad, me parece una combinación ganadora
Het is geruststellend om te zien dat het spel lijkt te draaien om langzame, doordachte progressie, niet om gekke, ongecontroleerde expansie. Het nieuws spreekt van een ervaring die geduld en vooruitziendheid beloont, en dat is precies wat ik wil: achterover leunen, handelsroutes plannen, productie aanpassen en mijn steden langzaam zien groeien van kleine nederzettingen tot machtscentra. De toon vergelijken met Anno 1800, maar dan in de Oudheid, lijkt me een winnende combinatie.
DavReMad
1 dec 2025 10:07 on dlcompare.es
La noticia transmite muy bien que Anno 117 no solo va de levantar edificios, sino de gobernar culturas distintas. Me flipa la idea de decidir si quiero imponer la disciplina romana o integrar tradiciones locales para crear algo híbrido. Eso le da mucha personalidad a cada campaña y me hace sentir que no voy a jugar dos veces la misma historia. El concepto de que cada provincia “cuenta su propio relato” a través de arquitectura y economía es justo el tipo de profundidad que busco en un juego de gestión.
Het nieuws laat goed zien dat Anno 117 niet alleen gaat over het neerzetten van gebouwen, maar ook over het besturen van verschillende culturen. Ik hou van het idee om te beslissen of ik Romeinse discipline wil opleggen of lokale tradities wil integreren om iets hybride te creëren. Het geeft elke campagne veel persoonlijkheid en geeft me het gevoel dat ik niet twee keer hetzelfde verhaal ga spelen. Het concept dat elke provincie "zijn eigen verhaal vertelt" door middel van architectuur en economie is precies het soort diepgang dat ik zoek in een managementspel.
gif123
30 nov 2025 14:41 on dlcompare.com
Anno 117: Pax Romana için yazılmış bu tanıtım metni, oyunun stratejik katmanlarını ve atmosferini geniş bir perspektiften ele alırken, hem tarihsel bağlamı hem de oynanış dinamiklerini dengeli bir şekilde sunuyor. Metin, Roma İmparatorluğu’nun en istikrarlı döneminin yalnızca dışarıdan bir “barış çağı” olmadığını, aynı zamanda yönetimsel baskılar, kültürel etkileşimler ve ekonomik dengelerle örülü bir sahne olduğunu sezdiriyor. Oyuncunun iki farklı bölge arasında yaptığı seçim üzerinden, coğrafya ve kültürün şehir kurma deneyimine nasıl yön verdiği akıllıca vurgulanmış.
Anno 117: Pax Romana için yazılmış bu tanıtım metni, oyunun stratejik katmanlarını ve atmosferini geniş bir perspektiften ele alırken, hem tarihsel bağlamı hem de oynanış dinamiklerini dengeli bir şekilde sunuyor. Metin, Roma İmparatorluğu'nun en istikrarlı döneminin yalnızca dışarıdan bir "barış çağı" olmadığını, aynı zamanda yönetimsel baskılar, kültürel etkileşimler ve ekonomik dengelerle örülü bir sahne olduğunu sezdiriyor. Oyuncunun iki farklı bölge arasında yaptığı seçim üzerinden, coğrafya ve kültürün şehir kurma deneyimine nasıl yön verdiği akıllıca vurgulanmış.
Kiefern
30 nov 2025 09:26 on dlcompare.fr
J’adore la façon dont l’article présente Anno 117 comme un voyage atmosphérique et réfléchi. L’idée de voir nos villes grandir, les routes commerciales se développer et les cultures se croiser, tout en réfléchissant à la manière dont un empire construit et maintient sa paix, est très séduisante. On a l’impression que chaque province racontera sa propre histoire à travers l’architecture, l’économie et les choix culturels du joueur. Pour moi, c’est la promesse d’une expérience à la fois relaxante et profondément immersive.
Ik hou van de manier waarop het artikel Anno 117 presenteert als een sfeervolle en doordachte reis. Het idee om onze steden te zien groeien, handelsroutes te ontwikkelen en culturen elkaar te zien kruisen, terwijl je nadenkt over hoe een rijk zijn vrede opbouwt en bewaart, is erg aantrekkelijk. Het voelt alsof elke provincie zijn eigen verhaal vertelt door de architectuur, economie en culturele keuzes van de speler. Voor mij is dat de belofte van een ervaring die zowel ontspannend als meeslepend is.
DucRossoneri
30 nov 2025 08:33 on dlcompare.fr
Anno 117 mise surtout sur une stratégie économique et logistique, avec des chaînes de production à optimiser et des routes commerciales à bien penser entre les îles. Le côté militaire existe, avec des unités terrestres et des sièges, mais reste plus simple et sert surtout à appuyer ta gestion plutôt qu’à en faire un wargame complexe. Si vous aimez réfléchir à la disposition des villes, à la gestion fine des ressources et à l’équilibre entre expansion et stabilité, le jeu est très satisfaisant stratégiquement.
Anno 117 richt zich voornamelijk op economische en logistieke strategie, met productieketens om te optimaliseren en handelsroutes tussen eilanden om te bedenken. Er is ook een militair aspect, met landeenheden en belegeringen, maar dat is eenvoudiger en dient vooral ter ondersteuning van je management in plaats van om er een complexe oorlogsgame van te maken. Als je het leuk vindt om na te denken over de indeling van steden, het nauwkeurig beheren van grondstoffen en de balans tussen expansie en stabiliteit, dan is het spel strategisch erg bevredigend.
jokeram
29 nov 2025 22:54 on dlcompare.fr
Ce jeu m’a vraiment fait replonger dans l’Antiquité. Anno 117: Pax Romana arrive à mixer gestion sérieuse, stratégie et immersion historique d’une façon magistrale. Choisir entre le Latium civilisé et l’Albion celtique donne immédiatement l’impression que chaque partie pourra être unique. Les mécaniques — planification de ville, production, commerce, culture — sont profondes sans être écrasantes, ce qui rend la construction de l’empire gratifiante et fluide. Je recommande chaudement ce jeu à quiconque aime bâtir des civilisations et les voir évoluer avec soin.
Dit spel nam me echt mee terug naar de oudheid. Anno 117: Pax Romana is een meesterlijke mix van serieus management, strategie en historische onderdompeling. Door te kiezen tussen het beschaafde Lazio en het Keltische Albion krijg je meteen de indruk dat elk spel uniek kan zijn. De mechanismen - stadsplanning, productie, handel, cultuur - zijn diepgaand zonder overweldigend te zijn, waardoor het opbouwen van een rijk lonend en vloeiend is. Ik kan dit spel van harte aanbevelen aan iedereen die het leuk vindt om beschavingen op te bouwen en ze zorgvuldig te zien evolueren.
Laat meer reacties zien
DLCompare Web Extension
Bekijk Anno 117 Pax Romana spelgegevens en prijzen
Discord Invite
Ontvang de beste deals en kortingscodes voor gamers

Abonneer je op onze DLCompare-nieuwsbrief