PS5-release Ghost of Yōtei krijgt meteen Day-One patch

Ghost of Yōtei lanceert op PS5 met een grote Day-One patch

Het wachten is voorbij; Ghost of Yōtei, het langverwachte vervolg op Ghost of Tsushima, lanceert vandaag officieel op PlayStation 5. Maar voordat spelers voet kunnen zetten in de besneeuwde landschappen, moeten ze eerst een grote day-one patch downloaden die Sony en Sucker Punch van cruciaal belang achten voor de prestaties en het oppoetsen van de game.

Een lancering rond de 1.006 patch

In tegenstelling tot sommige lanceringen waarbij de patch optioneel is, moet je je spel updaten naar versie 1.006 voordat je Ghost of Yōtei kunt spelen. Zowel fysieke als digitale edities vereisen de download voordat het spel speelbaar wordt. Volgens Sony bevat de patch maar liefst 79 individuele fixes en verbeteringen, waardoor het een van de meest uitgebreide day-one updates in de recente geschiedenis is.

De veranderingen omvatten bijna elk aspect van de game: graphics, stabiliteit, gameplaybalans, omgevingsdetails, audiocorrecties en UI-aanpassingen. Voor een openwereldtitel van deze omvang is de patch erop gericht om spelers vanaf de eerste sessie een stabiele en gepolijste ervaring te bieden.

Prestaties en visuele verbeteringen

Een van de meest opvallende verbeteringen is te vinden in de visuele afdeling. De patch verbetert de omgevingsdetails, waaronder terreinerosie, sneeuwvermenging en grotinterieurs, terwijl ook afleidende problemen zoals zwevende objecten en asset "popping" in de verte worden aangepakt. Boommodellen vertonen nu vloeiendere overgangen tussen detailniveaus en gebieden met hete bronnen (onsen) hebben visuele en interactieve verfijningen gekregen.

Ray tracing is ook verbeterd. Sony benadrukte verbeteringen aan belichting en reflecties in de Ray Tracing-modus, die moeten resulteren in consistentere rendering bij verschillende weersomstandigheden en op verschillende tijdstippen. Deze veranderingen zijn bedoeld om de besneeuwde toppen van Mount Yōtei en de omliggende dorpen nog meeslepender te maken.

Gameplay en mechanica

Op het gebied van gameplay heeft Sucker Punch de adembenemende gevechten en verkenning van de game verfijnd. De balans tussen wapens en charmes is aangepast, met name in de late gevechten en op de Lethal moeilijkheidsgraad. Een aantal bugs in minigames, zoals bamboe hakken en Zeni Hajiki, zijn gecorrigeerd voor een soepeler verloop.

Het gedrag van de camera, een terugkerend punt van feedback in previews, is verfijnd met soepelere overgangen tijdens gevechten, het gebruik van gereedschappen en verkenningssequenties. De patch pakt ook onderbrekingen in de missiestroom aan en lost problemen op waarbij doelen geblokkeerd konden raken of de navigatie niet goed werd bijgewerkt. Interessant is dat er één spelregel is gewijzigd: spelers kunnen bountydoelen niet langer onthoofden, een verandering die te maken kan hebben met balans of narratieve overwegingen.

Stabiliteit en audio verbeteringen

Naast visuele en gameplay-updates verbetert de patch de algehele stabiliteit. Meldingen van crashes bij stationair draaien, laden of na lange speelsessies zijn opgelost. De prestaties tijdens grootschalige missies met veel NPC's zijn ook geoptimaliseerd, waardoor er minder framedrops zijn. De audio is op verschillende gebieden gecorrigeerd, zodat wapenaanvallen en omgevingsgeluiden nu overeenkomen met de materialen waarmee ze in wisselwerking staan, wat een extra laag realisme toevoegt.

UI, animaties en filmische verbeteringen

De patch pakt ook verschillende problemen aan met de gebruikersinterface en animaties die de onderdompeling in het spel verstoren. De fotomodus is opgepoetst, waarbij problemen met flits, helderheid en menufunctionaliteit zijn verholpen. Kaartmarkeringen en loadout-menu's worden nu betrouwbaarder weergegeven en overlappende tekst en pictogramfouten zijn verholpen.

Cutscènes en animaties van personages zijn ook bijgewerkt. Spelers moeten soepelere overgangen, verbeterde gezichtsuitdrukkingen en een betere synchronisatie tussen de bewegingen van het personage en de omgeving opmerken, waardoor er minder clipping of "zweven" optreedt tijdens filmische scènes.

 

 

De flinke day-one patch weerspiegelt de uitdagingen van het lanceren van grootschalige open-wereld games in 2025, maar het toont ook Sucker Punch's inzet voor het leveren van een gepolijste ervaring. Voor spelers betekent het dat ze op de lanceringsdag langer moeten wachten tot de update is gedownload, maar de beloning is een veel stabielere en visueel indrukwekkende game.

Als Ghost of Yotei vandaag uitkomt, zorgt de day-one update ervoor dat spelers het samoerai-epos op zijn best ervaren. Dankzij de ingrijpende verbeteringen is de game niet alleen een nieuw avontuur, maar ook een showcase van wat de PS5 kan bereiken. Natuurlijk kun je onze prijsvergelijker gebruiken om Ghost of Yōtei voor de beste prijs te kopen als je de game nog niet hebt.

Fyra Frost

Fyra Frost

2895 Artikel

Van de berichtgeving over MTG-toernooien tot alles wat met gaming te maken heeft, ik ben geïnteresseerd in de nieuwste spellen en gadgets, want een meisje kan er nooit genoeg van hebben!

Beste prijzen voor Ghost of Yōtei

DLCompare Web Extension
Bekijk Ghost of Yōtei spelgegevens en prijzen
Discord Invite
Ontvang de beste deals en kortingscodes voor gamers

Abonneer je op onze DLCompare-nieuwsbrief