Larian Studios, de Belgische ontwikkelaar achter het veelgeprezen Baldur's Gate 3, heeft zijn nieuwste project onthuld: Divinity. De game werd onthuld tijdens The Game Awards 2025 en wordt door de studio omschreven als de meest ambitieuze RPG tot nu toe, die zelfs Baldur's Gate 3 qua schaal en omvang overtreft. De aankondigingstrailer bood een kijkje in een rijke, high-fantasy wereld vol politieke intriges, mystieke krachten en een gevoel van goddelijke afwezigheid dat de spanning van het verhaal bepaalt. Hoewel details over platforms, gameplay-systemen en releasedata schaars blijven, belooft Larian een game die de grenzen van narratieve diepgang en spelerskeuzes verlegt.
Divinity betekent een belangrijke strategische verschuiving voor Larian. Na het succes van Baldur's Gate 3, dat gebruikmaakte van de Dungeons & Dragons (D&D) Fifth Edition regelset en de Forgotten Realms setting, heeft Larian besloten om terug te keren naar het originele Divinity universum. Door deze stap heeft de studio volledige creatieve controle over het bouwen van de wereld, de overlevering en de spelsystemen, en is het vrij van de beperkingen van een extern tabletop-systeem. Voor oude fans van Divinity: Original Sin en Divinity: Original Sin II belooft het spel continuïteit en vertrouwdheid, terwijl nieuwe spelers de wereld kunnen ervaren zonder voorkennis.
Het loslaten van de D&D-licentie brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Aan de ene kant kan Larian innoveren zonder vast te houden aan vooraf gedefinieerde mechanics of lore, waardoor een echt unieke RPG-ervaring ontstaat. Aan de andere kant verliest de studio de ingebouwde herkenning en brede mainstream aantrekkingskracht die het merk D&D biedt. Terwijl Divinity: Original Sin II was een kritisch succes en ontwikkelde een toegewijde aanhang, maar het bereikte niet dezelfde culturele voetafdruk als Baldur's Gate 3. Het in evenwicht brengen van deze erfenis met de verwachtingen van de vorige kaskraker zal cruciaal zijn voor de ontvangst van de game.
De creatieve verschuiving onderstreept ook Larian's toewijding aan keuzegestuurde storytelling. De Divinity-serie wordt al lange tijd geroemd om zijn complexe tactische gevechten, coöperatieve gameplay en door de speler gestuurde verhaallijnen. De terugkeer naar dit universum versterkt de identiteit van de studio als voorvechter van diepgaande, meeslepende RPG's, terwijl er geëxperimenteerd kan worden met schaal, mechanica en verhaalstructuren die misschien niet mogelijk waren binnen het D&D-raamwerk.
Vanuit het perspectief van de industrie zou Divinity de trends in de ontwikkeling van grootschalige fantasy RPG's kunnen beïnvloeden. De ambitie en reikwijdte positioneren Larian om te concurreren met andere spraakmakende RPG's en om de markt uit te breiden buiten D&D-gerelateerde titels. Het succes van Divinity zal afhangen van hoe goed het zijn beloften van innovatie, diepgang en toegankelijkheid waarmaakt en of het zowel de loyaliteit van de fans die het al lang spelen als de aandacht van nieuwe spelers weet te trekken.
Larian zal in de toekomst meer details onthullen over de gameplay-systemen, mechanica en releaseplannen. Divinity is een bewijs van het vertrouwen van de studio in de originele IP. De game is niet alleen klaar om het Divinity-universum uit te breiden, maar ook om de verwachtingen voor grootschalige RPG's in de komende jaren opnieuw te definiëren. Terwijl je wacht om meer te weten te komen, raden we je ten zeerste aan om een bezoekje te brengen aan onze prijsvergelijker om de beste deals voor Divinity: Original Sin - The Source Saga, een pakket dat beide eerdere games in de serie bevat, als je ze nog niet hebt geprobeerd. Als de ontwikkeling van de nieuwe Divinity net zo lang duurt als die van BG3, heb je zeker meer dan genoeg tijd om de franchise te ontdekken.
Beste prijzen voor Divinity Original Sin The Source Saga