Larian wil Turn-Based Combat opnieuw definiëren met Divinity

Divinity: een nieuwe evolutie van turn-based gevechten

De Belgische ontwikkelaar Larian Entertainment, bekend van het veelgeprezen Baldur's Gate 3, heeft zijn volgende grote project onthuld: Divinity. Het belooft turn-based gevechten naar een nieuw niveau te tillen. De aankondiging benadrukt de toewijding van de studio aan het leveren van diepe, strategische role-playing ervaringen.

Eerste details over de game

In een interview met Bloomberg heeft Swen Vincke, oprichter en CEO van Larian, benadrukt dat het spel een turn-based systeem zal bevatten dat verschilt van alles wat de studio eerder heeft uitgebracht: "Dit worden wij ontketend," zei Vincke. "Het is een turn-based RPG met alles wat je eerder van ons hebt gezien, maar dan naar een hoger niveau getild." De mechanica van de game wordt specifiek ontworpen voor het spelen met videogames, in plaats van te worden aangepast aan bestaande regels voor tabletop, waardoor een meer verfijnde en innovatieve gevechtservaring mogelijk wordt.

Hoewel details over het nieuwe systeem nog schaars zijn, belooft Larian een verbetering van zowel de strategische diepgang als de keuzevrijheid van de speler. De studio wil voortbouwen op de fundamenten die zijn gelegd door de Divinity: Original Sin-serie en Baldur's Gate 3, met uitgebreide narratieve interactiviteit en complexere tactische gevechten die het turn-based genre opnieuw kunnen definiëren.

 

 

Divinity wordt naar verwachting gelanceerd via een early access-model, vergelijkbaar met Baldur's Gate 3, maar de release zal waarschijnlijk niet in 2026 plaatsvinden. Larian mikt op een ontwikkelingscyclus van drie tot vier jaar, wat korter is dan de zes jaar durende ontwikkelingsperiode van hun vorige RPG. Vincke heeft ook laten doorschemeren dat het nieuwe spel de omvang en reikwijdte van Baldur's Gate 3 zou kunnen overtreffen, een gewaagde uitspraak gezien het kritieke en commerciële succes van de vorige titel.

De aankondiging komt midden in discussies over Larian's gebruik van generatieve AI tijdens de ontwikkeling. De studio heeft verduidelijkt dat AI-tools alleen worden gebruikt voor interne ideeën en prototypes en dat alle uiteindelijke content in de game wordt gemaakt door menselijke ontwerpers. Deze aanpak onderstreept de toewijding van het bedrijf aan kwaliteit en creatieve integriteit terwijl het moderne ontwikkelworkflows onderzoekt.

Met Divinity positioneert Larian Entertainment zichzelf om een nieuwe standaard te zetten in turn-based RPG-ontwerp, door zowel oude fans als nieuwkomers een frisse visie te bieden op tactische, verhaalgedreven gameplay. Het kan echter riskant zijn om een spel te beloven dat groter is dan BG3. De verwachtingen die de studio heeft gewekt zijn enorm en dit zou de ontwikkeling van het spel kunnen beïnvloeden. We kunnen alleen maar hopen dat Larian ons opnieuw verrast met een uitmuntend meesterwerk, ook al moeten we er nog even op wachten. In elk geval kun je de beste deals voor Divinity in de gaten houden met onze prijsvergelijker.

Fyra Frost

Fyra Frost

2901 Artikel

Van de berichtgeving over MTG-toernooien tot alles wat met gaming te maken heeft, ik ben geïnteresseerd in de nieuwste spellen en gadgets, want een meisje kan er nooit genoeg van hebben!

DLCompare Web Extension
  • Technische informatie

  • Officiële website
  • Categorieën : Rollenspellen
  • Uitgever : Larian Studios
  • Ontwikkelaar : Larian Studios
  • Modus : Solo
  • Verschijningsdatum : To be announced
Bekijk Divinity spelgegevens en prijzen
Discord Invite
Ontvang de beste deals en kortingscodes voor gamers

Abonneer je op onze DLCompare-nieuwsbrief