Topwinkels
Toen Crysis in 2007 werd gelanceerd, deed het niet alleen zijn intrede in de gamewereld, maar gaf het er ook een nieuwe vorm aan. Deze baanbrekende first-person shooter, ontwikkeld door Crytek en uitgegeven door Electronic Arts, bracht spelers naar een afgelegen tropisch eiland in de Zuid-Chinese Zee, waar een routinematige reddingsmissie uitdraait op een hoogoplopende strijd tussen Amerikaanse special forces, Noord-Koreaanse soldaten en een buitenaardse dreiging diep onder de jungle.
Je speelt als Nomad, een elitesoldaat die is uitgerust met het geavanceerde Nanosuit, een revolutionair gevechtssysteem waarmee je je aan elke situatie kunt aanpassen. Met de vier dynamische standen Kracht, Snelheid, Pantser en Mantel kun je vijanden verpletteren met rauwe kracht, sneller bewegen dan het oog kan volgen, inkomend vuur absorberen of in het dichte gebladerte verdwijnen om ongezien toe te slaan. Elke ontmoeting wordt een zandbak vol mogelijkheden, waardoor je de vrijheid krijgt om op je eigen manier te vechten.
Crysis heeft het legendarische CryENGINE 2 als kern, een technisch meesterwerk dat de gouden standaard zette voor graphics en realisme. De weelderige jungles, dynamische belichting en vernietigbare omgevingen creëerden een levende wereld die zo geavanceerd was dat zelfs de krachtigste pc's uit die tijd op de proef werden gesteld, wat leidde tot de nu iconische zin "Maar kan Crysis draaien?".
Meer dan een test van de hardware werd Crysis een test van de verbeelding. De intelligente AI, het open missieontwerp en de naadloze mix van menselijke en buitenaardse gevechten boden spelers een niveau van tactische diepgang dat zelden werd gezien in shooters. Zelfs jaren na de release is het nog steeds een benchmark voor innovatie en visuele trouw, een game die definieerde wat "next-gen" echt betekende.