Larian Studios, de Belgische ontwikkelaar achter Divinity en Baldur's Gate 3, heeft beloofd iets te doen aan de groeiende bezorgdheid over het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) bij de ontwikkeling van games. De aankondiging komt na een golf van kritiek van fans die zich zorgen maken dat AI de creatieve integriteit in gevaar kan brengen.
De controverse nam eerder deze maand toe na opmerkingen van CEO Swen Vincke, die door velen werden geïnterpreteerd als een teken dat Larian meer gebruik gaat maken van AI in het ontwikkelproces. Hoewel het bedrijf consequent heeft verklaard dat AI niet zal voorkomen in het uiteindelijke spel, hebben sommige spelers hun ongerustheid geuit over het feit dat het gebruik van AI, zelfs achter de schermen, de traditionele creatieve workflows en ethische normen in de industrie zou kunnen ondermijnen.
In reactie hierop heeft Larian plannen bevestigd voor een "Ask Me Anything"-sessie (AMA), waarbij fans de kans krijgen om rechtstreeks in contact te komen met het ontwikkelteam. Vertegenwoordigers van verschillende afdelingen, waaronder ontwerp, verhaal, kunst en technologie, zullen deelnemen. Vincke benadrukte dat de sessie bedoeld is om transparantie te bieden over hoe AI wordt gebruikt en om spelers een forum te geven om vragen te stellen over de processen van de studio.
Deze controverse is extra relevant omdat het gebeurt in de nasleep van de aankondiging van Larian's nieuwe game tijdens The Game Awards 2025. Met een spectaculaire video, het mysterie dat werd opgewekt door het mysterieuze standbeeld dat dagen voor het evenement werd onthuld en een enorme community die dol is op BG3, is de hype voor Destiny door het dak gegaan. De verwachtingen zijn echter ook hooggespannen, zeker nadat Vincke beloofde dat het spel turn-based combat in de franchise opnieuw zal definiëren.
De leiding van Larian heeft geprobeerd om zowel fans als werknemers gerust te stellen dat het gebruik van AI beperkt is tot specifieke, niet-finalestadia zoals conceptideeën, interne communicatie en referenties in een vroeg stadium. De studio benadrukte dat al het uiteindelijke artwork, schrijfwerk en stemuitvoeringen worden gemaakt door menselijke medewerkers, waarbij wordt benadrukt dat er geen functies zijn geschrapt of vervangen door AI-gegenereerde content.
"De tools die we gebruiken zijn er om te inspireren, niet om ons team te vervangen," zei Vincke in een verklaring op sociale media. "Originele creativiteit blijft de kern van alles wat we produceren. AI gedraagt zich meer als een onderzoeksassistent of referentiebibliotheek dan als een schepper." Deze opheldering komt midden in discussies binnen de industrie over de rol van AI in creatief werk, met name over de mogelijke impact op artiesten, schrijvers en stemacteurs.
Interne discussies bij Larian weerspiegelen ook de complexiteit van AI-integratie. Een collega-producer maakte zich zorgen over zelfs kleine AI-lijnen en wees erop dat kleine rollen in games vaak cruciale kansen bieden voor opkomend stemtalent. Dergelijke inzichten onderstrepen de zorgvuldige benadering van de studio om een balans te vinden tussen innovatie en respect voor menselijke medewerkers.
De reacties van fans zijn gemengd. Sommigen prijzen Larian's transparantie en weloverwogen gebruik van AI, maar anderen blijven sceptisch en zien elke afhankelijkheid van generatieve tools als een potentieel risico voor creatieve authenticiteit. De aankomende AMA zal naar verwachting het beleid van de studio verduidelijken en laten zien hoe Larian van plan is om zijn toewijding aan menselijke creativiteit te behouden.
Larian's aanpak van het AI-debat kan een precedent scheppen voor de game-industrie in het algemeen. De implementatie van IA in de ontwikkeling van videogames is controversieel. Hoewel het in potentie een nuttig hulpmiddel kan worden om bepaalde werkzaamheden te versnellen, kan misbruik leiden tot games van lagere kwaliteit en mogelijk mensen hun baan doen verliezen. Gelukkig is creativiteit iets dat buiten het bereik van de almachtige IA lijkt te liggen en veel spelers verheffen hun stem tegen het uitgebreide gebruik van dit soort tools. Larian zal toch zeker niet alle bekendheid die het met zijn eerdere werk heeft verworven op het spel willen zetten, alleen maar om een spel eerder uit te brengen. Hoe dan ook, we zullen moeten wachten om meer te weten te komen.
Als je een fan bent van de Divinity-serie, kun je zoals gewoonlijk onze prijsvergelijker in de gaten houden om Divinity voor de beste prijs te kopen.