De kartkroon zit al decennialang comfortabel op Mario's hoofd, maar Sega heeft er zojuist een blauwe schaal recht op gegooid. Met Sonic Racing: CrossWorlds richt het Sonic-huis zich rechtstreeks op Nintendo's Mario Kart World op de Switch 2. De resultaten hebben een van de meest iconische rivaliteiten in games nieuw leven ingeblazen.
Sonic Racing: CrossWorlds is meteen al een hit bij fans. Op de pc kreeg het spel een overweldigend positieve beoordeling op Steam, waarbij spelers lovend waren over de hoge snelheid, flitsende beelden en de kenmerkende gimmick: "CrossWorlds"-portals waarmee racers halverwege de race naar een andere lay-out van het circuit worden geleid. Het is chaotisch, onvoorspelbaar en precies het soort arcadegekte dat je verwacht van Sonic en zijn vrienden.
Het rooster is ook goed gevuld. Sonic sleept niet alleen zijn gebruikelijke crew mee naar de startlijn. De game biedt crossover-personages en aanpassingsopties waarmee je je wagen met absurde flair kunt uitrusten. Sega begrijpt duidelijk dat de helft van het plezier van kartracers bestaat uit stijl en inhoud.
Niet alles is echter perfect. Switch 2-spelers hebben geklaagd over wazige beelden en framedrops, vooral in de handheldmodus. Aan de andere kant melden PS5-, Xbox Series X- en pc-racers een gladde, stabiele rit. Afgezien van de problemen met de prestaties, voelt Sonic Racing: CrossWorlds aan alsof Sega eindelijk zijn racefuntie weer heeft gevonden.
Natuurlijk kwam Sega's flitsende nieuwe speeltje net in de schijnwerpers te staan toen Mario Kart World probeerde het wiel opnieuw uit te vinden. Nintendo's nieuwste spel liet de traditionele circuitbenadering achterwege en gaf ons onderling verbonden zones om te verkennen, verzamelobjecten om op te jagen en uitdagingen achter elke hoek. Op papier is het gedurfd. In de praktijk is het verdeeld. Sommige spelers vinden het geweldig om door een uitgestrekte kart-speeltuin te cruisen; anderen zeggen dat het leeg en ondermaats aanvoelt. Het vrijspelen van personages was bij de lancering een knarsetandend, willekeurig proces, en functies zoals het bijhouden van verzamelobjecten ontbraken op vreemde wijze tot recente updates. Nintendo heeft de game flink gepatcht en in versie 1.3.0 zijn veel van die ruwe randjes gladgestreken. Het bijhouden van verzamelingen, betere progressiesystemen en slimmere free-roam tools zijn eindelijk aanwezig. Toch heeft de lancering de deur opengezet voor Sonic om in de schijnwerpers te staan.
Wat deze krachtmeting zo spannend maakt, is de manier waarop beide bedrijven elkaar onder druk zetten. Sega heeft de misstappen van Nintendo op het gebied van marketing op een brutale manier aangekaart, terwijl Nintendo's patchschema verdacht veel werd opgevoerd precies op het moment dat CrossWorlds werd gelanceerd. Toeval? Fans denken van niet. En laten we eerlijk zijn: dit is het soort concurrentie dat het kart-racegenre hard nodig had. Jarenlang stond Mario Kart er alleen voor, onaantastbaar. Nu dwingt Sonic de loodgieter om gas te geven. Sega plaagt al met crossover DLC en Nintendo zal zijn open-wereld experiment ongetwijfeld blijven verfijnen om te bewijzen dat het niet slechts een riskante omweg was.
Op dit moment is de race nek aan nek. Sonic Racing: CrossWorlds verovert spelers met zijn razendsnelle chaos en inventieve circuitontwerp, vooral buiten Nintendo's hardware. Mario Kart World heeft nog steeds de merkkracht, de glans en de multiplayer-dominantie om zijn troon te behouden, maar het is duidelijk dat de oude formule niet meer onaantastbaar is.
De echte winnaars? Wij. Voor het eerst in tijden voelt kartracen weer als een echt strijdtoneel. De rivaliteit is terug en dat maakt het genre beter dan ooit. Als je zelf wilt ontdekken waarom de game van Sega aan een opmars bezig is, kun je onze prijsvergelijker bezoeken om de beste aanbiedingen voor Sonic Racing: CrossWorlds.
Beste prijzen voor Sonic Racing CrossWorlds