Topwinkels
Post Trauma is een spannende survival horror-ervaring die retro-genresensaties combineert met hedendaagse visuele trouw. Het verhaal volgt Roman, een treinconducteur van middelbare leeftijd die in een vervormde en vijandige realiteit terechtkomt die bekend staat als de Gloom. Deze vreemde dimensie verandert vertrouwde omgevingen in iets griezeligs en vormt het decor voor een reis die wordt gekenmerkt door desoriëntatie, angst en psychologische druk.
Het spel legt de nadruk op doelbewuste tempo's en klassieke ontwerpprincipes. Perspectieven met een vaste camera, beperkte middelen en savepunten in de omgeving versterken het gevoel van kwetsbaarheid. De omgevingen zijn tot in detail uitgewerkt, waardoor spelers worden aangemoedigd om elke hoek te onderzoeken op aanwijzingen, gereedschappen en fragmenten van de verborgen logica van de wereld. Het ontwerp beloont zorgvuldige beslissingen in plaats van confrontaties en veel confrontaties kunnen worden overleefd door ze te ontwijken of slim af te leggen.
Het oplossen van puzzels speelt een prominente rol, waarbij observatie van de omgeving, het ontcijferen van codes en contextueel redeneren worden geïntegreerd. De uitdagingen voelen vaak aan als op zichzelf staande ontsnappingskamers en stimuleren momenten van inzicht in plaats van simpele trial-and-error-oplossingen. Onderweg wisselt het verhaal van perspectief en wordt er gebruik gemaakt van voice acting, sound design en een stemmige score om het gevoel van onbehagen in de game te versterken.
Post Trauma zal spelers aanspreken die houden van sfeervolle, puzzelachtige horror waarin de angst eerder voortkomt uit de toon, de ruimte en de onzekerheid dan uit de constante actie. Met een korte speelduur en meerdere eindes levert het een goed gemaakte, verontrustende ervaring die is ontworpen voor fans van methodische, verhaalgedreven survival horror.