Topwinkels
NEDRA is een first-person survival horror-ervaring die zich afspeelt in de meedogenloze wildernis van Antarctica in het Sovjettijdperk. Deze sfeervolle thriller combineert kosmische horror met overlevingsmechanismen die je dwingen brute beslissingen op leven en dood te nemen. Gestrand in een aftakelende poolpost tijdens een zonloze winter, moet je meer trotseren dan alleen de bittere kou; onder het ijs is iets ouds en kwaadaardigs ontwaakt.
Je speelt als Artur Arayan, een monteur wiens missie om een vermiste bemanning te redden al snel uitmondt in een nachtmerrie. De communicatie is verbroken en er is geen ontsnapping mogelijk. Je moet de waarheid achter de stilte van het station zien te achterhalen. De faciliteit is meer dan verlaten; het spookt er van de geheimen en wordt geteisterd door warmtezoekende wezens die goed gedijen in de kou. Om te overleven moet je kouder blijven dan de dood zelf, want als ze je warmte voelen, vinden ze je.
De gameplay in NEDRA is een delicaat evenwicht tussen bevriezen en in leven blijven. Door je lichaamstemperatuur te verlagen kun je voorkomen dat je wordt ontdekt door de monsterlijke Frostwalkers, maar onderkoeling loert om elke hoek. Middelen zijn schaars en elke actie brengt een risico met zich mee. Zou je een zeldzaam jodium-alcoholmengsel drinken voor een tijdelijke warmteboost, vechten met geïmproviseerd gereedschap of gemuteerde parasieten consumeren om je lichaamswarmte te verbergen? Elke keuze kan je dichter bij verlossing brengen of je lot bezegelen.
Visueel en thematisch haalt de game inspiratie uit The Thing, Solaris en klassieke sciencefiction uit de Sovjet-Unie. De minimalistische UI en het geluidsontwerp verhogen de spanning en zorgen voor een uitgeklede maar zeer sfeervolle horrorreis. Met drie verschillende eindes, gebaseerd op de beslissingen die je neemt, moedigt NEDRA verkenning, voorzichtigheid en morele reflectie aan.
NEDRA is een meeslepende ervaring die ideaal is voor fans van psychologische horror, stealth survival en verhalende indiegames.