EA's Battlefield 6 breekt met recente trends in de industrie door ray tracing volledig over te slaan en in plaats daarvan te kiezen voor een vloeiende, krachtige ervaring op een breed scala aan hardware.
In een interview met PC Gamer legde technisch directeur Christian Buhl uit dat het doel van het ontwikkelteam was om ervoor te zorgen dat de game goed draait zonder gebruik te maken van geavanceerde functies zoals NVIDIA's DLSS of ray tracing. "We willen dat Battlefield 6 geweldig draait zonder [DLSS], en we willen je de optie geven om het te gebruiken als je dat wilt", aldus Buhl. Deze aanpak weerspiegelt een bewuste keuze om prestaties de hoogste prioriteit te geven in plaats van te streven naar geavanceerde grafische effecten die ten koste gaan van de framerate.
Deze beslissing heeft al vruchten afgeworpen. Tijdens de open bèta van augustus prezen spelers de stabiliteit en optimalisatie van de game en meldden ze vlotte prestaties, zelfs zonder upscaling-tools. De aanbevolen GPU, een vijf jaar oude RTX 3060 Ti, bewijst dat Battlefield 6 is ontworpen om toegankelijk te zijn, en 60 frames per seconde biedt zonder afhankelijk te zijn van extra software of extreme hardware.
Ray tracing is lang geroemd om de hyperrealistische belichting en reflecties in games, maar het gaat gepaard met hoge kosten voor de prestaties. Spelers van eerdere Battlefield-titels klaagden vaak over aanzienlijke framerate-verlagingen als ze ray tracing inschakelden. Sommigen meldden een prestatieverhoging van ongeveer 45 fps tot meer dan 130 fps na uitschakeling.
Deze feedback benadrukt een belangrijk probleem: in een competitieve shooter zijn hoge framerates vaak belangrijker dan flitsende belichting. Sommige spelers vinden zelfs dat ultrarealistische beelden de artistieke identiteit van een game kunnen schaden. De ontwikkelaars van EA lijken het hiermee eens te zijn en hebben gekozen voor een consistente, vloeiende ervaring in plaats van voor de voorpagina springende grafische technologie.
Door af te stappen van ray tracing onderscheidt Battlefield 6 zich van veel AAA-games die zwaar leunen op geavanceerde renderingtechnieken. Het ontwikkelteam heeft zich in plaats daarvan gericht op sterke basisprestaties, zodat de game soepel draait op pc's uit het middensegment zonder dat dit ten koste gaat van de kenmerkende grootschalige gevechten en vernietigbare omgevingen. Hoewel de afwezigheid van ray tracing betekent dat spelers sommige van de filmische lichteffecten uit andere shooters niet te zien krijgen, maakt de optimalisatiestrategie Battlefield 6 toegankelijker en competitievriendelijker. Optionele DLSS- en andere upscalingtools blijven beschikbaar voor wie dat wil, maar ze zijn niet noodzakelijk voor een solide ervaring. Voor competitieve spelers is deze verschuiving een duidelijke overwinning. Een prestatiegerichte aanpak zorgt voor soepelere gameplay, snellere reacties en minder hardwarebarrières. Casual gamers profiteren hier ook van, omdat ze niet hoeven te investeren in de beste GPU's om de game op zijn best te kunnen spelen.
EA's gok lijkt aan te slaan bij de community. De eerste reacties op de bèta's wijzen erop dat spelers de beslissing van de studio om zich te richten op stabiliteit, snelheid en toegankelijkheid omarmen, zelfs als dit betekent dat ze een aantal geavanceerde verlichtingsfuncties achterwege moeten laten.
Nu de release van de game nadert, is het overduidelijk dat Battlefield 6 de potentie heeft om de grootste lancering in de iconische FPS-serie te worden. Als je het niet wilt missen, kun je met onze prijsvergelijker gemakkelijk de goedkoopste Battlefield 6 PC-codes vinden.
Beste prijzen voor Battlefield 6