Capcom heeft officieel Resident Evil Requiem aangekondigd en biedt de fans nu hun eerste diepgaande blik op het aankomende deel in de legendarische survival horror-franchise. Tijdens de Capcom Spotlight livestream op 26 juni werd een nieuwe video onthuld waarin een verrassende nieuwe functie werd geïntroduceerd: spelers kunnen vrijelijk wisselen tussen het eerste- en derdepersoonsperspectief, iets wat nog nooit eerder beschikbaar was in een Resident Evil-titel. De trailer biedt een eerste uitgebreide blik op gameplay, details van personages en de mechanica van het dubbele perspectief en is een ijzingwekkende uitnodiging voor een wereld die zowel angstaanjagend als transformerend aanvoelt.
De hoofdpersoon van de game, Grace Ashcroft, wijkt sterk af van de gevechtshelden die fans gewend zijn. In plaats van een soldaat of special agent is Grace een jonge technisch analiste van de FBI, volledig uit haar element. Grace belandt in een nachtmerrie waar ze geen controle over heeft. Wat haar zo bijzonder maakt, is niet alleen haar emotionele kwetsbaarheid, maar ook haar persoonlijke band met de Resident Evil-erfenis: ze is de dochter van Alyssa Ashcroft, de journaliste uit Resident Evil Outbreak. De game volgt haar onderzoek naar het tragische verleden van haar moeder en neemt spelers mee naar griezelige, bekende locaties zoals het lang verwoeste Raccoon City en het mysterieuze Wrenwood Hotel.
Regisseur Koshi Nakanishi, bekend van Resident Evil 7, benadrukte dat Resident Evil Requiem net zoveel draait om psychologische transformatie als om overleven. De kwetsbaarheid van Grace en haar uiteindelijke emotionele groei maken de horror meer menselijk en focussen op angst als drijvende kracht in plaats van vuurkracht.
Capcom's gebruik van de verbeterde RE Engine, nu RE neXt genaamd, versterkt het realisme in Resident Evil Requiem. De gezichtsanimaties zijn opvallend levensecht, de omgevingen zijn sfeervol en de lichteffecten zorgen ervoor dat de donkere gebieden in de game echt beklemmend aanvoelen. De beelden dragen bij aan het algehele gevoel van angst en hulpeloosheid en versterken de survival horror-roots van de game. De spotlightvideo bevestigt ook een baanbrekende ontwerpkeuze: spelers kunnen naadloos schakelen tussen het eerste-persoonsperspectief en het derde-persoonsperspectief. Dit dubbele camerasysteem is meer dan een gimmick; het is een integraal onderdeel van de manier waarop de game horror brengt. De eerste-persoonsmodus biedt meeslepende, claustrofobische spanning die perfect is voor verkenning en schrikaanjagende beelden, terwijl de derde-persoonsmodus situationeel bewustzijn biedt dat beter geschikt is voor gevechten en navigatie. Capcom heeft beide perspectieven opgepoetst om de kwaliteit van zijn moderne remakes en VR-titels te evenaren, zodat geen enkele modus aanvoelt als een bijzaak.
Resident Evil Requiem De game wordt gelanceerd op 27 februari 2026 en een speelbare demo wordt verwacht op de Gamescom in augustus 2025. Nu de franchise haar 30e verjaardag nadert, lijkt Capcom klaar om de grenzen van survival horror opnieuw te verleggen, dit keer door de ogen van een personage dat de angst echt voelt. Zoals gebruikelijk is onze prijsvergelijker het handigste hulpmiddel om de beste deals te bekijken om Resident Evil Requiem te pre-orderen wanneer ze beschikbaar zijn.