Gearbox Software gaat snel aan de slag om de prestatieproblemen aan te pakken die Borderlands 4 sinds de release hebben achtervolgd. De studio heeft deze week een nieuwe update uitgebracht die een groot aantal technische problemen aanpakt, nadat een eerste patch gefrustreerde PC-spelers niet tevreden kon stellen.
De update richt zich op verschillende oorzaken van crashen, waaronder bugs die te maken hebben met animaties, audiosystemen, botsingsdetectie en GPU-fouten. De update verhelpt ook progressiefouten zoals de beruchte missiefout "Praat met Zadra", verwijdert foutieve "bezit geen DLC"-waarschuwingen en past de buitverdeling aan zodat premium voorwerpen niet verkeerd vallen in het basisspel. Gearbox legde verder uit dat de hercompilatie van shaders telkens plaatsvindt als de grafische instellingen worden gewijzigd, wat tijdelijke instabiliteit kan veroorzaken totdat spelers de game ongeveer 15 minuten hebben gedraaid.
Deze oplossingen komen na een stroom van klachten op Steam en andere platforms, waar de game momenteel een "Gemengd" beoordeling heeft. Veel negatieve beoordelingen wijzen op stotteren, instabiliteit en inconsistente framerates, zelfs op krachtige pc's die de aanbevolen specificaties overtreffen. Voor veel spelers heeft de technische staat van het spel de inhoud bij de lancering overschaduwd.
Terwijl de patches in gang zijn gezet, is Randy Pitchford, CEO van Gearbox, actief geweest op sociale media en heeft zijn eigen mening gegeven over de controverse. Hij beschreef Borderlands 4 als een "premium game voor premium gamers" en suggereerde dat sommige reacties overdreven zijn, waarbij hij interne gegevens aanhaalde waaruit bleek dat slechts een klein deel van de spelers supporttickets heeft ingediend.
Pitchford reageerde ook op wat hij "overdreven" kritiek noemde en suggereerde dat veel van de negativiteit afkomstig is van internetdiscussies in plaats van werkelijke gameplaygegevens. Zijn opmerkingen hebben tot discussie geleid binnen de community: sommige fans waarderen zijn zelfvertrouwen, terwijl anderen vinden dat zijn toon de echte problemen waarmee veel spelers te maken hebben wegwuift.
Het staat buiten kijf dat Gearbox actief werkt aan het oplossen van Borderlands 4. De aantekeningen bij de patch zijn gedetailleerd, de studio heeft benadrukt dat pc-prestaties de hoogste prioriteit hebben en uit de lopende updates blijkt een serieuze toewijding aan verbetering. Op technisch gebied reageert Gearbox zoals spelers hopen.
Waar het ingewikkeld wordt, is de communicatie. Een lancering met grote stabiliteitsproblemen vraagt om nederigheid en duidelijke verantwoording. Veel spelers willen empathie en erkenning horen, geen suggesties dat het aan hun hardware ligt of dat hun klachten overdreven zijn. Vooral Pitchfords opmerking over "premium gamers" dreigt delen van het publiek die zich buitengesloten of afgewezen voelen van zich te vervreemden.
Gearbox staat nu voor de dubbele uitdaging om de game te stabiliseren en het vertrouwen van de community te herstellen. Patches zullen het eerste deel aanpakken, maar toon en transparantie zijn net zo belangrijk voor het tweede deel. Een effectievere aanpak zou zijn geweest om de slechte lancering ronduit te erkennen, oprechte excuses aan te bieden en spelers gerust te stellen dat reparaties de hoogste prioriteit hebben.
Het werk van de studio op het gebied van prestatie-updates is een stap in de goede richting, maar de berichtgeving is ongelijkmatig. Als Gearbox consistente verbeteringen kan leveren en tegelijkertijd de publieke communicatie kan verschuiven in de richting van empathie en verantwoordelijkheid, zal Borderlands 4 zeker een vlottere reis voor de boeg hebben. Als je er ondertussen over denkt om deze iconische franchise een bezoekje te brengen, vind je in onze vergelijker de beste deals voor Borderlands 4.
Beste prijzen voor Borderlands 4