Funcom beperkt PvP in Dune: Awakening om PvE-fans te plezieren

PvE wint aan belang nu Funcom PvP afzwakt in Dune: Awakening

Ondanks de geweldige cijfers en in reactie op de groeiende feedback van de community, introduceert ontwikkelaar Funcom significante veranderingen in de endgame-structuur van Dune: Awakening, gericht op het verminderen van de druk op spelers die niet geïnteresseerd zijn in PvP. De aankomende herziening is gericht op de beruchte Deep Desert-zone, een kerngebied voor endgame-activiteiten, en markeert een verschuiving naar een meer inclusieve ervaring die beter geschikt is voor zowel competitieve als niet-competitieve spelers.

Een schuilplaats voor oorlog

De grootste verandering is de toevoeging van wat Funcom "Partial Warfare"-zones noemt. Dit zijn specifieke delen van de Deep Desert waar alleen nog PvE-regels gelden. In deze veiligere gebieden kunnen spelers hoogwaardige grondstoffen verzamelen, raids voltooien en belangrijke locaties zoals T6-bronnen en teststations verkennen zonder kwetsbaar te zijn voor hinderlagen van vijandige spelers. Ondertussen blijven de traditionele PvP-zones bestaan rond waardevolle doelen zoals kruidenslagen, crashsites en Landsraad-controlepunten, zodat de dynamiek van hoog risico en hoge beloning behouden blijft voor spelers die op zoek zijn naar conflicten.

Creative Director Joel Bylos benadrukte dat de nieuwe richting draait om het bieden van keuze: "Ons doel is niet om PvE-spelers te dwingen om te werken met een PvP-systeem waar ze misschien geen interesse in hebben," zei hij. Deze ontwerpfilosofie geeft nu vorm aan de belangrijkste eindspelsystemen van het spel, waardoor het toegankelijker wordt voor solospelers en kleinere groepen die de Deep Desert eerder misschien helemaal vermeden vanwege het meedogenloze PvP-karakter.

 

 

Naast de zoneveranderingen is Funcom ook bezig met het verfijnen van de PvP-mechanica als reactie op balansproblemen. Scout Ornithopters worden opnieuw gebalanceerd om hun wendbaarheid te verminderen en de hittestraffen voor bepaalde configuraties te verhogen. Gevechten op de grond worden versterkt met de toevoeging van een nieuwe Tier-5 raketwerper. Ook worden respawn-timers, scannergedrag en voertuigopslagsystemen herzien om eerlijkere gevechten te ondersteunen.

Funcom verbetert ook het politieke systeem van de Landsraad, een op facties gebaseerde eindspelstructuur, om ervoor te zorgen dat het boeiend en eerlijk blijft voor alle spelers. Toekomstige updates zullen een breder scala aan activiteiten introduceren, waaronder contracten, dungeons en raids, terwijl ook het tempo en de beloningssystemen worden aangepast om uitbuiting van grondstoffen te voorkomen. Deze veranderingen worden gezien als de basis van een contentstrategie voor de lange termijn met solovriendelijke beloningen, DLC's en doorlopende PvE-content.

Terwijl sommige PvP-spelers vrezen dat de spanning van de Deep Desert wordt afgezwakt, verwelkomen veel PvE-gerichte spelers de kans om endgame content te ervaren zonder ongewenste gevechten aan te hoeven gaan. Met deze veranderingen positioneert Dune: Awakening zichzelf als een meer flexibele MMO-overlevingservaring door spelers zelf te laten beslissen hoeveel risico ze willen nemen, zonder kritieke content op te sluiten achter geforceerde conflicten. De Deep Desert mag dan nog steeds gevaarlijk zijn, maar nu is het tenminste niet voor iedereen vijandig.

Funcom heeft bevestigd dat deze veranderingen er binnenkort aankomen en als je ze niet wilt missen, moet je onze prijsvergelijker gebruiken om de beste kortingen voor Dune: Awakening en de bijbehorende Season Pass.

Beste prijzen voor Dune Awakening

Bekijk Dune Awakening spelgegevens en prijzen
Ontvang de beste deals en kortingscodes voor gamers

Abonneer je op onze DLCompare-nieuwsbrief