Blizzard Entertainment heeft het podium van de Gamescom 2025 Opening Night Live gebruikt om het volgende hoofdstuk van zijn langlopende MMORPG, World of Warcraft, te onthullen. Deze uitbreiding, getiteld Midnight, markeert de tweede aflevering van de Worldsoul Saga en brengt de strijd tegen de Void naar de voorgrond van het lopende verhaal van Azeroth.
De onthulling van World of Warcraft: Midnight ging gepaard met twee trailers, een indrukwekkende film en een eerste blik op de gameplay, die de toon zetten voor wat spelers kunnen verwachten als de uitbreiding in de eerste helft van 2026 lanceert. In de film ontketent Xal'atath, de raadselachtige antagonist, een grootschalige aanval op Silvermoon City. Haar uiteindelijke doel is niets minder dan de corruptie van de Sunwell, de magische bron die het hoge elvenrijk Quel'Thalas lang in stand heeft gehouden. De korte film is een visuele herinnering aan de escalerende inzet in het hart van de Worldsoul Saga, waarin spelers worden opgeroepen om een van de meest heilige plekken van Azeroth te verdedigen tegen de leegte.
De gameplay onthulde een breder beeld van wat de opvolger van World of Warcraft: The War Within de iconische MMORPG zal brengen. De belangrijkste toevoeging is de langverwachte functie van spelershuisvesting, waardoor avonturiers voor het eerst in de twintigjarige geschiedenis van de game een persoonlijke ruimte krijgen die ze zelf kunnen aanpassen. Blizzard heeft ook bevestigd dat spelers een mix van nieuwe en vernieuwde regio's zullen verkennen, waaronder Silvermoon, Eversong Woods, Zul'Aman en de door de Void geteisterde zone Harandar.
Er staan ook verschillende nieuwe gameplay-systemen op het programma. Een nieuw geallieerd ras, de vleermuisachtige Haranir, zal beschikbaar zijn voor de meeste klassen, terwijl Demon Hunters een gloednieuwe Void-specialisatie krijgen, genaamd Devourer, die middenbereik-schadevaardigheden biedt. Void Elves ontgrendelen Demon Hunter voor het eerst als speelbare klasseoptie. Groepscontent blijft centraal staan in de uitbreiding, met nieuwe kerkers, raids en een dynamisch "Prey"-systeem dat zwervende eindbaasgevechten introduceert in de open wereld. Voor PvP-spelers voegt Blizzard oefenterreinen toe, evenals nieuwe slagvelden geïnspireerd op fanfavorieten zoals Alterac Valley.
Er zullen drie edities van World of Warcraft: Midnight beschikbaar zijn: Base, Heroic en Epic; variërend tussen de $50 en $90. Elke editie komt met zijn eigen set extraatjes, van vroege toegang tot bètatests en een voorsprong op het aanpassen van huizen tot cosmetica in het spel. Blizzard heeft toegezegd dat de uitbreiding niet later dan 30 juni 2026 wordt uitgebracht, waardoor de uitbreiding volgend jaar in het verschiet ligt.
Gamescom-gangers krijgen ook al een voorproefje van wat komen gaat. Blizzards stand toont het nieuwe huisvestingssysteem in speelbare vorm, terwijl panels met ontwikkelaars dieper ingaan op de zones, verhaallijnen en mechanica van Midnight. Een speciaal 'Creator Clash'-evenement, met huisvestingsshowcases, dungeonraces en PvP-competities, rondt Blizzards aanwezigheid op de conventie af.
Als de tweede akte van de Worldsoul Saga verhoogt World of Warcraft: Midnight niet alleen de inzet voor de toekomst van Azeroth, maar levert het ook langverwachte functies die de manier waarop spelers het spel ervaren, kunnen veranderen. Met de Void die de Sunwell dreigt te consumeren en de belofte van nieuwe avonturen, bondgenoten en uitdagingen, zet Blizzard de toon voor een van de meest ambitieuze uitbreidingen in de geschiedenis van de game. Vergeet niet de beste deals voor World of Warcraft: Midnight met onze prijsvergelijker.
Beste prijzen voor World of Warcraft Midnight