Gearbox Software verlegt opnieuw de grenzen van absurditeit en ambitie in de aankomende Borderlands 4. In een recent interview in de Epic Games Store onthulden studio-oprichter Randy Pitchford en art director Adam May dat de game maar liefst 30 miljard unieke wapenvariaties zal bevatten. Dat is geen typefout. Miljard, 30.000 miljoen unieke wapenvariaties voor spelers om te ontdekken in de aankomende looter shooter.
Dit monumentale aantal wordt mogelijk gemaakt door een supercharged procedureel generatiesysteem dat acht verschillende wapenfabrikanten samenvoegt. Fanfavorieten als Jakobs, Maliwan, Torgue, Vladof en Tediore keren terug, samen met nieuwkomers als Order, Ripper en Daedalus. Spelers kunnen van alles verwachten, van pistolen en SMG's tot raketwerpers en elementaire energiekanonnen, elk met talloze mogelijke hulpstukken, vuurmodi en statuseffecten. De grootste vernieuwing deze keer is de vrijheid om onderdelen van verschillende merken te combineren. Je kunt bijvoorbeeld een Daedalus onderloops hulpstuk op een Maliwan shotgun schroeven, waardoor je een Franken-gun krijgt die deels sciencefiction plasmablaster en deels ouderwetse boomstick is. Deze functie alleen al vergroot de variatie en de chaos die spelers zullen tegenkomen exponentieel.
Om dit verbijsterende arsenaal tot iets coherents te smeden, ontwikkelde hoofdartiest Jimmy Barnett wat het team de "muur van wapens" noemt. Deze is gebouwd in Unreal Engine en is een enorme visuele catalogus die elke mogelijke combinatie van onderdelen in kaart brengt, zodat zelfs de wildste mashups functioneel en gebalanceerd blijven en trouw blijven aan de over-the-top stijl van Borderlands. Hoewel de aantallen buitensporig zijn, benadrukt Pitchford dat er een methode achter de waanzin zit. Het loot-systeem is zo ontworpen dat elk wapen er niet alleen anders uitziet, maar zich ook anders gedraagt. Van unieke terugslagpatronen tot creatieve herlaadanimaties, het doel is dat elk wapen aanvoelt als een aparte ontdekking en niet als een reskin met een groter schadegetal.
Ter context: de eerste Borderlands had een indrukwekkend aantal van 17 miljoen wapens. Borderlands 3 bracht dat naar een miljard. Nu vermenigvuldigt Borderlands 4 dat met dertig. Het is een sprong die op de best mogelijke manier belachelijk aanvoelt, wat een passende evolutie lijkt voor een franchise die er altijd in is geslaagd om overdaad om te zetten in entertainment.
Spelers hoeven niet lang te wachten om zich onder te dompelen in dit ballistische buffet. Borderlands 4 lanceert op 12 september 2025 voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X/S, en een Nintendo Switch 2-versie volgt op 3 oktober. En als het zover is, verwacht dan dat het wapen dat je vasthoudt niet lijkt op wat iemand anders ooit heeft gevonden... totdat je het vijf minuten later aan de kant gooit voor iets dat nog vreemder is. Bekijk de goedkoopste digitale downloadcodes voor Borderlands 4 met onze vergelijker, zodat je de epische terugkeer van de serie niet mist.
Beste prijzen voor Borderlands 4