De brute evolutie van Doom Eternal naar DOOM: The Dark Ages

De brute evolutie van Doom Eternal naar DOOM: The Dark Ages

De DOOM-franchise heeft lang aan de basis gestaan van het first-person shooter-genre, met meedogenloze actie, viscerale gevechten en een kenmerkende mix van chaos en catharsis. Met DOOM: The Dark Ages, dat op 15 mei 2025 wordt uitgebracht, herdefinieert id Software opnieuw wat het betekent om de Doom Slayer te zijn. In deze prequel van DOOM en Doom Eternal slaat de serie een nieuwe, gedurfde weg in, waarbij het vliegensvlugge, hectische tempo van zijn voorganger wordt ingeruild voor een zwaardere, meer geaarde ervaring in een middeleeuws geïnspireerd hellandschap.

Doom Eternal was een masterclass in snelheid en behendigheid, vaak vergeleken met het besturen van een F-22 straaljager. De gevechten vereisten constante beweging, rennen, dubbelspringen en slingeren door arena's vol verticaliteit en platformpuzzels. De Doom Slayer was een wervelwind van vernietiging, die met chirurgische precisie en acrobatische flair door vijanden zwierf. In tegenstelling hiermee stelt DOOM: The Dark Ages de Slayer opnieuw voor als een tank, zwaar, krachtig en onvermoeibaar. De ontwikkelaars van id Software hebben de uitdrukking "stand and fight" in het leven geroepen om deze verschuiving aan te geven, met de nadruk op een langzamere, meer doelbewuste aanpak van gevechten die teruggrijpt op het schietspel van de originele DOOM.

Deze verandering betekent niet dat het spel dynamiek mist. Beweging blijft cruciaal, maar het gaat minder om zweven door de lucht en meer om het weven door een spervuur van langzamer bewegende projectielen, net als in de klassieke titels. Het resultaat is een vechtloop die zwaarder en bruter aanvoelt en perfect past bij de techno-middeleeuwse setting van de game. Waar Doom Eternal leunde op snelheid en complexiteit, geeft The Dark Ages de voorkeur aan rauwe kracht en strategische betrokkenheid, wat een verfrissend tegenwicht biedt aan het meedogenloze tempo van zijn voorganger.

 

 

Terug naar de wortels

Doom Eternal breidde de reikwijdte van de serie uit met enorme levels en platformuitdagingen, maar DOOM: The Dark Ages gaat nog een stapje verder met de grootste campagne ooit. De game speelt zich af in een duistere fantasiewereld vol verwoeste kastelen, eeuwenoude hellewerelden en door demonen geteisterde slagvelden en combineert lineaire gevechtszones met uitgestrekte, open gebieden die aanzetten tot verkennen. Spelers kunnen verlaten gebieden opnieuw bezoeken om geheimen, upgrades en lore te ontdekken, wat afwijkt van de meer geleide progressie van Eternal.

Deze schaalvergroting wordt nog eens versterkt door de voertuigscènes waarmee The Dark Ages zich onderscheidt. Als piloot van een Atlan-mech van 30 verdiepingen hoog kunnen spelers het opnemen tegen torenhoge demonen in gevechten ter grootte van kaiju's, terwijl het besturen van een cybernetische, vuurspuwende draak luchtgevechten en traversalisme introduceert. Deze momenten maken de campagne spectaculair en contrasteren met de focus van Doom Eternal op de persoonlijke behendigheid van de Slayer. Hoewel deze functies niet de kern van de ervaring vormen, breiden ze de machtsfantasie van de Doder uit op een manier die Eternal nooit heeft verkend, waardoor de middeleeuwse wortels van de game worden verankerd in levensechte actie.

DOOM: The Dark Ages Doom Eternal is niet alleen een stap terug van de halsbrekende snelheid; het is een gedurfde heruitvinding die de geaarde wreedheid van de originele DOOM combineert met de innovatie die id Software in de loop der decennia heeft verfijnd. Gebruik onze prijsvergelijker om de beste prijzen voor DOOM: The Dark Ages te bekijken.

Beste prijzen voor DOOM The Dark Ages

Ontvang de beste deals en kortingscodes voor gamers

Abonneer je op onze DLCompare-nieuwsbrief