Cronos: The New Dawn, ontwikkeld door Bloober Team, is het meest ambitieuze originele project van de studio en bouwt voort op hun succes met The Medium en de veelgeprezen remake van Silent Hill 2. De game werd eind 2021 ontwikkeld en maakt gebruik van Unreal Engine 5 om een ijzingwekkende sciencefiction horrorervaring te creëren. Geïnspireerd door filmische meesterwerken als 12 Monkeys, Dark, Alien en The Thing, mengen de ontwikkelaars retro-futuristische esthetiek met body horror en Oost-Europees brutalisme. Deze samensmelting creëert een spookachtig unieke wereld die zich onderscheidt van nostalgische jaren 80-portretten en een gruizige, alternatieve historische sfeer oproept die geworteld is in de Poolse wijk Nowa Huta. Bloober Team's verschuiving van psychologische horror naar horror voor de massamarkt legt de nadruk op gameplay, terwijl ze hun kenmerkende narratieve diepgang behouden, met als doel het genre opnieuw te definiëren.
Het verhaal draait om de Traveler, een agent van het mysterieuze Collective, die door een post-apocalyptische woestenij navigeert die is verwoest door The Change, een ramp die monsterlijke Orphans heeft voortgebracht. De Traveler is belast met het oogsten van Essences - zielen van sleutelfiguren uit het Polen van 1980 - en gebruikt tijdsverschuivingen om de geschiedenis te veranderen. Dit verhaal over tijdreizen, dat zich afspeelt tegen de brutalistische architectuur van Krakau, verkent overleven, opoffering en psychologische kwelling. Het dragen van Essences verbetert vaardigheden, maar brengt het risico van waanzin met zich mee, met fluisteringen en visioenen die de hoofdpersoon achtervolgen. Het intieme, personage-gedreven plot, dat doet denken aan het viscerale verhaal van Dead Space, weeft een gespannen sfeer waarin elke keuze zwaar voelt.
De gameplay in Cronos: The New Dawn is een mix van strategische gevechten, verkenning en resource management. Spelers hanteren melee-vaardigheden en vuurwapens zoals pistolen en shotguns, en worden geconfronteerd met Orphans die samensmelten met lijken om sterker te worden tenzij ze worden verbrand - een mechanic die schaars is. Het Harvester-apparaat onttrekt Essences, wat het verhaal en de gameplay beïnvloedt, terwijl tijdelijke anomalieën omgevingsmanipulatie mogelijk maken. Verkenning vindt plaats in een desolate, halfopen wereld die afwisselt tussen toekomstige woestenijen en het Polen van de jaren tachtig. Met een minimalistische HUD en een pittige moeilijkheidsgraad vraagt de game om zorgvuldige planning, vergelijkbaar met de overlevingsroots van Resident Evil. Unieke accenten, zoals het redden van katten voor grondstoffen, voegen charme toe. Cronos: The New Dawn belooft een aangrijpende, innovatieve horrorervaring, waarmee Bloober Team zijn evolutie in het genre bevestigt. Vind de beste prijzen voor Cronos: The New Dawn met onze prijsvergelijker.
Beste prijzen voor Cronos The New Dawn