EA reageert op kritiek op Battlefield 6 vóór de release

EA gaat in op feedback over Battlefield 6 vóór de lancering

Electronic Arts maakt zich op voor de langverwachte lancering van Battlefield 6 op 10 oktober en het bedrijf heeft duidelijk gemaakt hoe de feedback van de community heeft bijgedragen aan de uiteindelijke vorm van de game. Door middel van open bèta's, playtests en directe betrokkenheid van de community heeft EA een berg aan spelersgegevens verzameld, en het bedrijf gebruikt die informatie nu al. Van het uitbalanceren van wapens tot grootschalige oorlogsvoering op zee, de laatste mededelingen van de studio wijzen op een duidelijke intentie: van Battlefield 6 een responsievere, door spelers gestuurde ervaring maken.

Luisteren naar de spelers

In de recente community-update"Play Your Way" deelde EA de resultaten van meer dan 30 testsessies en bijna 100 miljoen gameplay-uren. Uit de gegevens bleek dat spelers diep verdeeld zijn over bepaalde gameplaystijlen, maar over het algemeen eensgezind zijn in hun verwachtingen voor een dynamischere en beter aanpasbare Battlefield-ervaring.

EA merkte bijvoorbeeld dat de keuze van een klasse en het ontwerp van kaarten nauw met elkaar verbonden zijn. Open maps moedigden Recon-speelstijlen aan, terwijl dichtere stedelijke omgevingen spelers in de richting van Support- of Assault-rollen duwden. Interessant genoeg lieten experimenten waarin "Open Weapons" (volledige aanpassingsvrijheid) werden vergeleken met "Closed Weapons" (klassebeperkte loadouts) bijna identieke balansresultaten zien. Dat betekent dat de keuze van spelers de eerlijkheid niet significant verstoorde, wat EA's beslissing om "Open Weapons" een vast onderdeel van het spel te maken, versterkt.

Andere community-inzichten wezen op het tempo van de wedstrijden, de revive-mechanica en de behoefte aan flexibelere afspeellijstopties. De ontwikkelaar erkende deze bevindingen direct en bevestigde dat de feedback van spelers al invloed heeft gehad op de afstemming voorafgaand aan de lancering en dat er na de release meer fundamentele aanpassingen kunnen volgen.

 

 

Een gigantische Day One Patch

EA heeft een grote Day One-patch voorbereid met meer dan 200 fixes, updates en prestatieverbeteringen. De patch is bedoeld om bijna elk belangrijk systeem op te poetsen, van beweging tot wapenbalans.

Beweging en animaties zijn verfijnd voor een betere reactiesnelheid en veel bekende bugs die van invloed zijn op het bewegen en richten van spelers zijn opgelost. Terugslagpatronen van wapens worden aangepast voor consistentie, terwijl bevestigingsfouten en statische afwijkingen zijn gecorrigeerd. Voor Engineers is de MBT-LAW launcher herwerkt voor een betere geleiding en gevoel, en Deploy Beacons hebben nu limieten om spam te verminderen en de teambalans te verbeteren.

Er zijn ook kaart- en modusaanpassingen onderweg. Rush, Breakthrough en Siege of Cairo hebben allemaal lay-outupdates, spawnfixes en een opgepoetste omgeving gekregen. Aan de presentatiekant is de HUD opgepoetst, zijn de geluidseffecten duidelijker gemaakt en zijn netwerksynchronisatieproblemen verminderd om "onzichtbare treffers" te minimaliseren. Kortom, de Day One-patch lijkt minder op een routine-update en meer op een grote stap in de richting van het stabiliseren van de lanceringservaring.

Ambities na de lancering: Oorlog op zee en meer

Hoewel EA zich vooral richt op de stabiliteit bij de lancering, heeft de studio al ambitieuze toevoegingen voor de komende maanden in petto. Naast wat er al op de planning staat, heeft een van de meest gevraagde functies, oorlogvoering ter zee, EA's aandacht getrokken. In een recent interview bevestigde de uitgever dat de roep van de community om grootschalige gevechten op zee "niet onopgemerkt is gebleven" en liet doorschemeren dat schip-tot-schip- en amfibische gevechten in een toekomstig seizoen kunnen opduiken.

Het team zinspeelde ook op de terugkeer van een "fan-favoriete kleine helikopter", waarvan algemeen wordt aangenomen dat het de Little Bird uit eerdere Battlefield-titels is. Daarnaast heeft EA gesuggereerd dat er wordt nagedacht over pelotons, robuustere aanpassingstools en mogelijk een vernieuwde battle royale-mode in Battlefield-stijl.

Laatste gedachten

Battlefield 6 lijkt een van EA's meest gemeenschapsgerichte titels tot nu toe te worden. De ontwikkelaars luisteren duidelijk, passen de gameplaybalans al voor de lancering aan, verhelpen meer dan 200 problemen in de Day One-patch en teasen spannende toekomstige toevoegingen, zoals oorlogsvoering ter zee en terugkerende voertuigen. De transparante communicatie en bereidheid tot aanpassing van de studio zijn veelbelovend. EA''s recente community updates laten een verschuiving zien naar een meer iteratief, feedbackgestuurd ontwikkelingsproces. Als de Day One-patch erin slaagt om een soepele en evenwichtige lancering te bieden, kan dit het vertrouwen in de franchise herstellen na de wisselvallige vorige delen.

Hoewel de weg die voor ons ligt ambitieus is, kan de huidige aanpak van EA (een sterke lancering, snel leren en evolueren met de spelers) de Battlefield-ervaring opnieuw definiëren. Of dit lukt, hangt af van hoe goed de studio haar beloften nakomt zodra de eerste schoten worden gelost. We zullen er snel achter komen of de game aan de verwachtingen voldoet, want de release staat voor de deur. Ondertussen kun je de beste deals voor Battlefield 6 in de gaten houden met onze prijsvergelijker.

Fyra Frost

Fyra Frost

2882 Artikel

Van de berichtgeving over MTG-toernooien tot alles wat met gaming te maken heeft, ik ben geïnteresseerd in de nieuwste spellen en gadgets, want een meisje kan er nooit genoeg van hebben!

Beste prijzen voor Battlefield 6

Bekijk BF6 spelgegevens en prijzen
Discord Invite
Ontvang de beste deals en kortingscodes voor gamers

Abonneer je op onze DLCompare-nieuwsbrief